mandag den 19. november 2012

Praktik Dag 1 - Første møde med alle klasser

så er vi igang. Efter to urolige dage hvor jeg frygtede alting og bekymrede mig en masse, er jeg hjemme med en lettelse i hjertet og en masse løse betragtninger og forventninger!

Første time var med en klasse jeg vil kalde 7d og var øvning til en af skolens julekoncerter. Det var to numre, hvor piger spillede det ene ( og det var også alle instrumenterne) og drengene det andet. Når de ikke spillede blev de sendt ind i de tilstødende lokaler, som har lækre mac computere til blandt andet at lave musik på. Da jeg var inde og tjekke dem ud, gjorde de nu hvad børn og unge ( ud fra min forventning og erfaring) gør når de er alene med computere ( og især med internet) og det vil sige youtube og facebook. - Dette snakkede jeg senere om med den anden lærer vi følger ( D er den ene og B den anden) og han mente nu at de lavede ting. Det kan ske og jeg glæder mig til at se om det passer, meen...altså...jeg er ret hurtig på ctrl+tab og har altid været hurtig til at se ud somom jeg lavede noget fornuftigt på en computer når jeg egentligt lavede noget sjovt. Jeg tror måske at sandheden ligger et sted imellem - altså at de godt kan lave noget musik i garageband også, men at det de laver tager dem max 10 minutter og så gøgler de for resten af pengene.

anden time var en åbenbaring...Eller rettere : mødet med 5d var. De der syvendeklasser gør mig lidt...well..det er svært for mig at forholde mig til at skulle undervise folk der heletiden ( udtagen pletvist) kropssprogsskriger, at de hellere ville noget andet så da vi gik ned og hentede 5d og blev mødt at ivrige nysgerrige væsner, så var det som at komme hjem. De mindede mig så utroligt meget om den første klasse jeg havde i praktik at mit hjerte hoppede og jeg må konstatere, at jeg elsker mellemskoleelever. Måske elsker jeg også indskoling og skal revidere min uddannelse, men ihverttilfælde mellemskolen. Dét var en meget glædelig overraskelse.

De spillede også nogle sange ( jeg må indrømme at jeg lige nu antager det for jeg er træt og kan ikke huske det). [ Jeg har taget noter til alle klasserne med ideer og små observationer og håber at udfylde dem ordentligt, men tilsyneladende ikke noget om hvad de lavede] og de sang "with a little help" og alle sang ivrigt og højt. <3 -="-" 10="10" 11="11" 8="8" :=":" :p=":p" alder="alder" alts="alts" de="de" dem:="dem:" det="det" din="din" er="er" et="et" f.eks="f.eks" gammel="gammel" gange="gange" har="har" hvor="hvor" hyggeligt.="hyggeligt." jeg="jeg" laver="laver" n="n" nyt="nyt" og="og" p="p" plus="plus" r="r" regnestykke="regnestykke" rger="rger" rige="rige" selv="selv" sjovt="sjovt" sp="sp" synes="synes" til="til" tilbage="tilbage" to="to" trick="trick" udover="udover">
så mødte vi den næste lærer og fulgte hans to klasser. 7b og 5b og der var ret meget forskel på både D og B som lærere og på D og B's klasser og formåen. Eller rettere...skolen lægger vægt på at eleverne optræder med musik og derfor ( eller af andre grunde som jeg forhåbentligvis kan finde ud af løbende) så er de ikke stærke i håndværket eller i teorien. Det er jeg ikke synderligt imponeret af.

Begge lærere virker dog engagerede og rigtig flinke. Jeg (og min medstuderende) har stillet en masse spørgsmål til hvordan og hvorledes og også fået lagt spørgsmål til grundlæggende ting ind med blid hånd.

Jeg er træt og har fri imorgen, så jeg kan se om flere ting flyder op til overfladen til uddybning af den første dag. Jeg skal også have tanker om hvad jeg vil have skrevet ned og begrundelserne for dem.

Ingen kommentarer: