tirsdag den 12. november 2013

Fjerdeårs praktik - introdag 12/11 2013

Så har jeg fået set mig om på friskolen og brugt en lille dag der. Meget anderledes, på nogle måder angstvækkende ( konceptet om at planlægge og udsætte børn for undervisning er for mig tilsyneladende et praktisk og dybt eksistentialistisk problem) og på resten af måderne beroligende og rimeligt til at overskue. Jeg tror det her kommer til at gå ganske fint. Jeg skal bruge meget mere tid med børn såen 1 til 1 fordi der er plads og tid til det og det forløb jeg kommer til at lave, kommer til at være med maksimum 10 elever. Det er meget vildt og spændende.

Fokuset min praktik skal have ifølge praktikmappen er på inklusion og individuelle behov og jeg kan simpelthen ikke se hvordan det her ikke er den perfekte mulighed.

Jeg har fået en fordybelsesopgave jeg skal lave i min praktik ( udstedt af min faglærer) som bliver fokuset for mit arbejde med eleverne. Meget af resten kommer simpelthen til at handle om at være underviser i en skole uden tavleundervisning med relativt selvkørende elever. Det er meget interessant - og måske tager jeg helt fejl...who knowsis :)

Anyways...Det er mærkeligt at være ude i et fag som jeg...well...egentligt ikke er så investeret i. Altså. Billedkunst/visuel kommunikation synes jeg er et vigtigt fag overordnet set, men jeg har ikke haft tid eller samspil nok til at have dannet mig en fremadsynet holdning til fagets form, og må også indrømme, at med den her bachelor liggende i krogen, så har mit fokus ikke været synderligt stramt på, at suge alting til mig. Det er spændende men det er ikke mere spændende end så meget andet...

Til kontrast står musikundervisningen og skærer mig i øjnene igen igen. Altså!?! hvad i alverden sker der for, at man kan have musik i 9 år på ugebasis - og til tider på projektbasis og komme ud af skolen uden at kunne navnene på toner eller tangenter eller akkorder? Hvad sker der for, at man lærer eleverne at efterabe musik for derefter at efterlade dem uden et eneste værktøj til at huske det, til at kunne genskabe det? Jeg forstår det simpelthen ikke og jeg forstår især ikke hvad det så er at faget skal kunne. Så synes jeg virkeligt vi er tilbage til "transfer argumentet" men i den mest magiske af sine udgaver...elev x bliver bedre til matematik fordi vedkommende spiller musik, men det kræver slet ikke at eleven forstår noget om det...næh nej det er det pureste magi!?!

Såeh...Hvad gør jeg ved, at min hjerne gnistrer og mit hjerte farer i flint over en anden sektion af undervisningen, end den jeg kan få fingrene i? Det må tiden vel vise. Men damn...dang...dammit hvor er jeg ikke imponeret. Mine fremtidige børn kommer dælme ikke til at blive spist af med det, om jeg så skal lave ekstraundervisning i ren frivillighed for en hel skole. Det er noget pjat og spild af undervisning. Især når man (som man har på den her skole) ideelle forhold til at undervise med fokus på hver elevs forståelse! Et elevhold til musik er på 8 elever!! 8 er luxus! Det er fantastisk! Hvorfor skal de så bare stå der og abe efter?!? ih...hvis jeg bare havde dem i 4 uger kunne jeg lave små mirakler. Nåh...

Tilbage til billedkunst? Tja...Jeg må vel læse nogle undervisningsguides og få nogle ideer :)

Alt i alt ser det rigtig godt ud. God modtagelse ( lidt kaotisk men hey) og varm skole og lige til at glide ind, selvom de mindste stadigvæk er såen lidt skræmmende og svære for mig at snakke med...men så bliver det vel et af de fokusområder jeg får i den kommende måneds tid. Ikke at være bange for små mærkelige fulde gamle mænd.

Min undervisningsforløb bliver noget med at dokumentere teknologi børnene har adgang til - gerne med fotos og derefter at lave noget visuelt funky med dem...Måske en humulkus teckus eller noget og derefter måske arbejde videre med hvad der er teknologisk i deres verden...Hmm...Ja måske.

Mandag går det løs. Første uge er deltagende samspilsintegrations observations agtigt og så bliver mine 5 uger gjort til 4 med fuldt skema i stedet. Det tror jeg er godt i forhold til at få en reel oplevelse af skolen og mig som aktiv aktør på den, men måske det også bliver en træt træt tid...Nu får vi at se...det ser til gengæld ud som om, at der er madmuligheder på skolen...så måske det også bliver billigt. Jeg håber :p

Ingen kommentarer: