mandag den 25. november 2013

Praktikdag 6. Den 2 mandag

Puha eg er bombet, men sikke en oplevelse idag. Vågnede med syg i kroppen, for lidt søvn ( som altid) og en kropsubehagelig maximumopmærksomhed, fordi jeg enten burde få blødning nu eller bliver nød til at tage en graviditetstest og forholde mig til det oveni. Jeg havde på ingen måde lyst til at tage afsted og kunne på ingen måde overskue at skulle være i praktik 3 uger endnu. Jeg var virkeligt overvældet over de ting jeg burde skrive færdigt til skolen og alt hang mig ud af halsen i selvmedlidende selvynk.

Og så ankom jeg på lokation og blev glad. Altså...Stressen ved tanken om " skolelærerfunktionen" sad oppe i halsen på vejen derud, men ved ankomsten huskede jeg igen med det samme, hvor anderledes den her beskæftigelse er og hvor meget det glider på den gode måde. Jeg åndede lettet op og så var det ellers en skøn dag derfra.

I torsdags aftalte vi at jeg skulle gennemføre to ting i løbet af praktikken med fokus på den familiegruppe jeg til. Den ene ting er min praktikopgave omkring børn og visuelle indtryk i deres hverdag og den anden ting er et fokus på en tosproget elev som skal afklares om, om vedkommende kan finde sig til rette på denne type skole.

I forhold til det sidste, så er vi gået lidt igang idag. Øget opmærksomhed og tricks i forhold til "en og et" er noget vi kommer til at træne løbende og så har vi haft en snak om det her dæk spillekort som eleven altid sidder med. Indtil videre tyder vores samtale om det på, at det ikke kun handler om at være klar til at trylle for de andre, men også, at eleven har været vant til, at have en angerthingy at sidde med nogle gange. Jeg har foreslået, at eleven går hjem og ser om der kan fremfindes en dimsedims som eleven kan sidde med når der skal " tænkes med hænderne". En del af min dagsorden med eleven er simpelthen også at have nogle metasamtaler om, hvad man får ud af den her type undervisning og hvordan man kan tweake sin opførsel fra at være på grænsen til distraherende og forstyrrende til at være acceptabel.

I Billedkunst har jeg et forløb i et af værkstederne med en af de faste billedkunstlærere hvor vi arbejder med modellering af hoved. Da vi ikke havde nået at snakke, så foreslog den lærer, at vi startede idag med at have dem til at lave en " før" model i ostevoks. Det mener jeg faktisk endte ret genialt, fordi eleverne forhåbentligvis lærer noget i løbet af de næste uger og at vi derfor kan lave en udviklingssammenligning når forløbet er slut.

Imorgen skal jeg have den anden billedkunstting med 3 og 4 klasses eleverne fra min familiegruppe og nu skal jeg skrive introen til forældrene. Jeg håber det virker

Overordnet set går det rigtig godt og jeg har blod på tanden. Det er meget overraskende :)

Ingen kommentarer: