tirsdag den 19. november 2013

Praktik dag 2. Sælsomme fornemmelser

Jeg ved ikke om jeg kan tage en evaluering ned i detalier lige nu overhoved. Men...Det er vel også ok.

Umiddelbare indtryk:

Lige nu virker det som om, at det er en del mindre udmattende at være lærer i den her struktur. Jo- jeg skal hele tiden kunne huske nye ting og hoppe fra emne til emne. Hoppe fra rumforståelse med små klodser, til momsberegning, til kryds og bollegrammatik i den samme periode, men det er også stimulerende. Desuden er det ikke vigtigt, at jeg er 100 % sikker på hele molevitten og det kan også stilles som opgave for eleven at finde måder at undersøge det på uden voksen-assistance. Meget interessant. Meget anderledes. - Idag har jeg lært noget om at udregne procenter som jeg ikke vidste ;)

Skolen i sig selv virker velfungerende og én ting jeg har bidt mærke i er, at læreværelset er opmærksom på, at holde en god og sund sprogtone - både om forældre, elever og process. Der bliver også sagt fra når en joke når kanten. Det finder jeg utroligt sympatisk.

Jeg har nu en aftale med én værkstedlærer om at kører et forløb som jeg basalt set har fra seminariet- hvor jeg bliver primus motor og så skal jeg besøge det andet værkested, hvor jeg tænker at arbejde, imorgen og snakke med en faglærer der normalt arbejder dér.

Hvad angår mine praktiklærere, så er det mærkeligt, at have én som jeg klikker med umiddelbart og didaktisk og så én som...well...mest bare ikke rigtig kommunikerer meget. Det er nok det der er humlen ved den situation lige nu, at den ene part ikke er så meddelsom og ikke er så utroligt kommunikerende i en situation hvor jeg hele tiden føler jeg ikke ved nok, er i risiko for at træde forkert og oplever det somom jeg har for mange ting at holde styr på. Men...Det skal nok gå. Idag er bare en lang dag og jeg får ikke mulighed for at komme i seng før klokken 23 og skal så forfærdeligt tidligt op og på job igen igen :)

Måske ikke så mange store indsigter idag...eller måske er de ikke sivet ordentligt ind.

Hmm... En af de ting jeg har opdaget virker rigtig godt med børnene er, at udfordre dem lidt til at få lavet deres ting. Jeg oplever at flere sidder og har en " ih åh det er så svært" holdning til en opgave, hvor at hvis jeg så sætter mig og siger " pladder - du kan da totalt gøre det her og du kan gøre det vildt hurtigt- kom vis mig det" - så sker det også. Jeg ved ikke om det virker i længden, om det er imod pædagogikken i gruppen, men det virker som noget der motiverer.

Bachelorting: Jeg har nu snakket med den hardwareansvarlige på skolen og fundet ud af hvem der laver pc-kørekort. Så planen er at finde tid til at snakke med den ansvarlige og tage det videre derfra.

Ekstrating - Den ene musikunderviser er tilsyneladende en skoledannende pædagog som jeg stjal mig til noget snakketid med. Han har inviteret mig til at deltage i en kursusdag han holder på skolen for nogle svenskere der vil danne skole på baggrund af hans pædagogik, så jeg får sneget noget af det der musikstads ind alligevel. Meget spændende at se hvad jeg er helt helt sikker på er en anden tilgang end den jeg lige nu er fan og bruger af og som måske bliver ændret eller udvidet i det her møde. Meget spændende indeed.

Hmm...Vidst ikke så mærkeligt jeg igen er træt i hoved. Der er sket en hel masse på sådan en helt almindelig tirsdag :)

Ingen kommentarer: