mandag den 18. november 2013

Praktik dag 1. En overraskende overkommelig oplevelse.

Så da. Well...Ingen søvn rigtig fordi jeg (som altid) var nervøs, spændt og alverdens andre ting. Men nu er jeg kommet hjem og er faktisk ikke overvældende træt og heller ikke overvældende skræmt eller bange for den kommende måned. Meget mystisk men all good.

Først den vigtigste hændelse: Jeg fik talt mere skarpt til de store ved spisningen end de på nogen måder er vant til. Det kunne jeg sagtens se da de reagerede, men jeg havde umiddelbart ikke styr på hvad der skulle gøres ved det. Den ene praktiklærer påpegede det lidt blidt i pausen og jeg forklarede at jeg havde lagt mærke til det. Der blev foreslået at jeg kunne tage det op og det valgte jeg at gøre efter pausen. Det var en kort " hey må jeg lige snakke med dig og undskyld at jeg fik talt lidt for skarpt. - og så lige en tilføjelse om, at min tinitus ikke er vildt fan af porcelæn-metal comboen" - det virkede somom det var ok og barnet det angik havde desuden travlt med noget andet så det var mest en " ja ok og det var jo ikke med vilje og..." så videre med det de havde gang i.

Jeg har været ned i formgivningslokalet og har aftalt med læreren, at lave et forløb som det vi har arbejdet med i billedkunst omkring hoved. Små portrætbuster hvor fokuset er på at observere hovedets faktiske form og få placeret ansigtet og baghoved rigtigt. Det virkede somom den lærer fra starten havde besluttet sig for at jeg var fjong og det var et spændende værkstedsmodul hvor vi snakkede og planlagde. Jeg ved jeg skal søge nogle selvstændige opgaver også, men det her var så inspirerende at jeg håber det er ok, at vi er to om det- og så kan jeg jo tage teten på det og se om det kan lade sig give sig. Det smarte som jeg tænker at det kan er, at de kan arbejde videre på det efter jeg er væk hvis det er.

Umiddelbart er de to praktik-lærere jeg er hos gode på hver deres måde. Meget fokuseret på børnene - hvilket er godt, men lidt frustrerende for mig lige nu fordi jeg har så mange spørgsmål. Og ja jeg ved godt jeg skal observere første uge, men det er virkeligt svært for mig at vente til f.eks på torsdag med at få svar på alle de her ting. Hmm... Jeg tror jeg skriver morgenmødeformen ned de næste par dage, så jeg er klar til måske også at stå for det et par gange i næste uge.

Umiddelbare indtryk er, at det er et rigtigt nemt sted at være i praktik. Jeg kommer ikke til at stå alene med en klasses trivsel på noget tidspunkt fordi man som minimum er to med storgruppen. Spørgsmålet er hvad der slider lærere på den her skole.... Tja...Til gengæld skal man have alt sin viden om alting klar hele tiden. Den ene laver brøker, den næste sidder og skriver fri tekst med fokus på tegnsætning og den næste er igang med en rebus. Hvordan sætter man kryds og bolle og hvor mange cm skal den her firkant være alle steder for at lave en kube med 25 af det hele. Damn... Det er udfordrende og mærkeligt. Jeg prøver at komme med bud...måske for meget for deres smag. Jeg kan prøve at læne mig mere tilbage imorgen. Hmm...Det er utroligt meget tavs viden imellem de to lærere der har den her gruppe børn sammen. Det er ikke rigtigt forsøgt, men det virker heller ikke nødvendigvis muligt, at forklare mig hvad og hvordan og hvorfor ting bliver gjort...Men det er lidt rundforvirrende at finde sig selv i det og vide at jeg også skal agere og præstere i det.

Oh! og så er der pisse koldt! - imorgen med mange lag tøj :)

Ingen kommentarer: