onsdag den 19. januar 2011

praktik dag 10. Onsdag d 19/01 2011

Hmm... Frustrerende og kort dag.

Musik var aflyst og jeg får min time en anden dag,- men begge de musiklærer jeg skulle følge er stadigvæk ikke tilbage og det er virkeligt et fag jeg gerne vil vide mere om. Vide hvad de realistiske mål for eleverne er osv.

Men de to timer jeg så har nået er natur og teknik.
Idag bidrog jeg ( godt eller dårligt) med lidt kommentarer om eleverne og deres normale samarbejde,- i forhold til, at læreren ville have dem til at fordele sig ud i grupper. Min bekymring var, at de socialt og fagligt stærke børn ( som også arbejdede sammen i deres dansk-fagopgave) ville gruppere sig, og så ville den/de sidste grupper være skravl og krat gruppen som så intet ville få lavet. Jeg foreslog at få dem til at vælge sig ind på de roller hun alligevel gerne ville have dem til at tage i Vejrudsigtsprojektet ( kamera, instruktør, speaker og it-person) og så lave grupperne ud fra det. - Så bad hun dem om at skrive sig på oppe på tavlen mens vi gik ud af rummet. Mit indtryk er, at de så fandt sammen i de grupper de gerne ville være i, og så fordelte rollerne og så skrev dem op. Der var ihverttilfælde 3 ud af 5 grupper etableret da vi kom ind igen ( og de var ikke så stille at man ikke kunne høre dem- hvilket var hendes instruktion)

Hun bad dem også om at overveje hvilken rolle de ville have, imens hun instruerede dem i hvad de skulle lave senere oppe i It-lokalet. Jeg er skeptisk om, om det gør dem bedre til at huske, men jeg er også i tvivl om, om jeg er kompetent til at sige om hendes måde at sætte situationen op, er bedre end min. Ikke bedre, bare anderledes er mit udgangspunkt ligenu.

Jeg ville nok have kørt det i klassen og snakket mere med dem om, hvad de er gode til og hvorfor. Men taget med i betragtning, at hun nærmest har haft dem færre timer end mig allerede, så er det også meget tid at afsætte til social afklaring og balancering.

Jeg sidder med en frustreret og vred følelse over regeringens skemalægning. 2 timers "videnskab" om ugen er på ingen måde en måde at skabe naturvidenskabelig interesse. 2 timers natur og teknik om ugen uden et fast natur og tekniklokale er også crazy.

Det virker somom min lærer i n/t sigter højt og ser om det kan virke. Hun bruger ikke tiden på så meget pædagogik men laver opgaver, som de nysgerrige og allerede-interesserede så vil kunne grave solidt igennem. Dibba tænker jeg igen og mærker en lyst til at finde ud af hvad effekten af den slags undervisning er. Jeg ville ønske der var mere tid og hun siger også, at de klasser hun også har i matematik, kører et meget højere niveau, fordi hun kan sammenkøre opgaverne - lave ting om solsystemet og bruge det til regneopgaver samtidigt. Måske man kan gøre det samme med dansk hvis man er kreativ? Det vil ihverttilfælde være min ambition hvis jeg får det setup.

Jeg er stadigvæk ikke afklaret med, om jeg kan tage den rute dog. Jeg vil gerne være med til at promovere en stærk naturvidenskabelig front,- men jeg ved ikke om jeg har lyst til at kæmpe med et åndsvagt system dagligt.

Ingen kommentarer: