torsdag den 13. januar 2011

Praktik dag 6 - torsdag 13/11 2011

Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden!!

Word! Igår blev ikke skrevet fordi fire timers søvn + grublen over min tristhed gjorde mig for træt og trist til at blogge da jeg kom hjem.

Men Onsdag - Det gik ellers godt - havde Natur og Teknik og holdt ro i klassen fordi læreren var dobbeltbooket til også at skulle holde øje med naboklassen pgr sygdom. Og jeg startede selv ( fra hendes plan) en aktivitet op med dem og kørte den i 10 minutter - derefter var jeg lidt lost men selve aktiviteten virkede nogenlunde som jeg ville. De havde lavet mindmaps over vejrfænomener og skulle skrive 25 ord ned om Vejr. Det skal bruge til at skrive og filme en vejrudsigt som på dansk tv-avis. Jeg er ikke sikker på hvorfor det skal være dansk vejr - jeg ville måske nok lade dem snakke om tzunamier og kæmpe jordskælv hvis det kunne gøre dem mere begejstrede- men det er også en del af deres pensum at lære videoteknik. Så
Jeg har prøvet med ældre folk, at det at gå på på tavlen og skrive et ord uden at snakke virker fint. Det blev lidt kaos med de her unger også fordi de skulle have forklaret tingene imens. Men instruktionen var at få op og skrive vejr-ord der har noget med dansk vejr at gøre. Derfter bad jeg om hjælp fra to af de drenge jeg ved er gode til at tælle og så stemte vi om hvilke ord der passede til ting vi havde oplevet. Det gav en masse snak og jeg tæller selvfølgelig dobbelt når jeg stemmer for jeg er dobbelt så stor. Jeg ved ikke helt om det er humor de heelt fanger men det er ok - det virkede ikke dårligt og det er i det mindste noget :) Vi gennemgik dem ihverttilfælde og kom frem til hvilke vi syntes der var mest danske. Da lærerinden kom tilbage og sluttede timen af skrev hun dem også ned så vi kan bruge dem næste onsdag. 2 timers naturfag om ugen er utroligt utroligt lidt. Bageffter fik jeg at vide at musiklærerinden var syg - og min praktiklærer gik straks ind og fik sikret at jeg ikke skulle være vikar - hvilket jeg måske godt kunne have været - men som hun sagde - og vi er blevet advaret om på seminariet " så er jeg praktikant og ikke gratis arbejdskraft" - hun er super på med den slags. Så jeg gik med hende over og så opstarten til gymnastik i stedet og læste i lærevejledningen til det jeg så skulle lave idag.

- Den fylde 10 linier...

Torsdag! Dam dam DAAAAAM! jeg skal undervise og spille klaver og det hele. Vi havde dem i dansk i tre timer ( den ene er egentligt "klassens time") kun afbrudt af spisepausen og det store frikvarter. Undervisningen startede med en halv times mindmapping- hvor eleverne arbejder videre med deres selvevalueringsværktøj. Denne gang med fokus på Dansk som fag og hvad der er aktuelt eller lige har været aktuelt. Så på plus eller minussiden - eller begge - skriver de f.eks " personkarakteristik, ordklasser, powerlæsning osv" - Det smarte er, at det også skal farvelægges ( skrives først med blyant og derefter med tush) så der er noget til at holde de hurtige aktiverede.

Derefter skulle de gå sammen i deres fagopgavegrupper og planlægge deres fremlæggelse. Læse den igennem og finde ud af hvem der skulle snakke om hvad. Nogle af dem arbejder alene og det var også dem der havde lidt svært ved at se hvad det var de skulle der. Læreren satte dem igang med dét og gik derefter over for at hente nabosprogsbøgerne på biblioteket og efterlod mig med eleverne spred i grupper på gangen og inde i klasselokalet. Jeg er nu ret tilpas med at slå ned på uorden så det svære var sku mere at forklare hvad det var de skulle,- til dem der ikke forstod det. For...Øhmm....Jamen du skal planlægge en mundtlig fremlæggelse...altså...øhmm... :) Jeg prøvede mit bedste og fik også aktiveret dem så godt jeg kunne. Jeg fik også rykket en af arbejde-alene drengene en plads væk fra dem han ikke kunne lade være med at snakke med/prikke til for opmærksomhed.

Så kom hun tilbage og sååå! Showtime. Monica og bøgerne og sverige!
Bogens startside om sverige indeholder en såen klichefigur af en svensker på en rød træhest med en elghornshat og ulvehue og kalles kaviar og en "kräft" på en pind og et " pas på elgen" skilt i baglommen. Samtidigt er der et billede over skandinavien hvor sverige så er sammensat af en kollage af svenske landskaber - røde træhuse osv. Bogen sagde " snak med børnene om hvad de ved om sverige" - så det gjorde vi :) Derefter tog jeg en elev op og hun pegede på europakortet og viste os sverige og derefter hovedstaden. Så snakkede vi lidt mere om sverige og jeg prøvede at huske så mange navne som muligt når jeg gav lov til at snakke - det er mest de stille piger jeg ikke kan huske stadigvæk - Vi snakkede om at vi bruger grundvand i danmark og at sverige har meget mere overfladevand og derfor ikke har de samme " spar på vandet " ting. Vi snakkede om hvordan at selvom malmö ligger tættere på københavn, så er det sveriges jylland og at Stockholmere faktisk er nemmere at forstå fordi de snakker mere " rigssvensk" og vi snakkede om hvad komfur hed osv. Børn og lærer der danner en fælles konsensus om, at sverige er lidt som os men også lidt anderledes. Derefter hørte vi "Du gamla, Du fria" først mens de læste med og derefter med lukkede øjne = ordentlig koncentration og snakkede om hvad tingene betød. I bogen var der kun første vejrs nedskrevet og den udgave ( med Carola til en fodboldtkamp - mere kæk en undervisningscd'ens højskoleagtige udgave) jeg havde fundet havde to vejrs og det gav os mulighed for at øve i at lytte til svensk. Så vi sammenstykkede den sidste sætning der bliver gentaget i andet vers " Jag vill leva, jag vill dö i Norden" og jeg påpegede, at der ikke bliver sunget " Sverige" men Norden - og vi snakkede derfor om hvad norden var og hvilke lande og om, at det både lød bedre og faktisk var lidt sejere end hvis det havde været " heja Sverige!" - så jeg fik sparket lidt antinationalisme ind der ;)

Spisepause og instruktion i at tage alle tingene med over i musik.

Positiv feedback fra læreren i pausen - som næsten undskyldte for, at hun havde rettet lidt på nogen elever (!!! Tak det tror jeg da god du må hjælpe mig med)

Musik.
Så! Først lærte jeg dem gå gå klap, gå gå klap i en cirkel som blev til at vi hyggede os lidt med " we will rock you" - planen var at de skulle kunne synge " vem vil segla" mens de lavede de skridt, men det var totalt overambitiøst af mig fandt jeg ud af senere.

Derefter stod vi i cirklen og jeg lærte dem teksten og vi snakkede om hvad tingene betød. Jeg gjorde mit bedste for at udtale svensk - og det var ihverttilfælde svensk nok til at de ikke lurede hvad ordene betød før vi legede lidt rundt med det - Skiljas var ordet der fik mig til at skrive SK på tavlen og snakke om forskellen på udtalen på dansk og svensk så de gættede det var " skilles" -

Derefter gik vi til klaveret og lærte melodien og jeg lærte at ét er at kunne det godt nok til derhjemme, 2 er at kunne det godt nok til at kunne spille det til koncert med sceneskræk og en booker i rummet og 3 er så når man kan spille det mens 21 elever også skal tages med i betragtning. Heldigvis er de søde og brokkede sig ikke over mine fejl :)

Det var lidt tydeligt, at når den lidt smarte gruppe drenge sad sammen, så skete der intet med at lalala med på melodien eller noget. Jeg havde allerede forklaret, hvordan det bliver nemmere når man spreder dem rundt blandt de andre, der hurtigere fanger det, så man kan lytte efter dem,- og det brugte jeg så som indgang til lige at blande et par piger ind imellem dem og så begyndte det faktisk at virke lidt.

Vi snakkede også om, om det var en trist eller glad sang og om hvad den handlede om. Og så sang vi den på dansk. Derefter prøvede jeg at tage dem op og klappe,trampe synge,- men det virkede sku ikke- det virkede ok men det var for svært-, så vi gik tilbage på klaveret og så spurgte de om jeg kunne spille noget andet...Så jeg spillede et af vores Traphiklysnumres omkvæd - Fejer's omkvæd.

-:Du skal feje for din egen dør
før du fejer for de andres:-
-:For du har jo nok selv et skellet eller to
inde i dit skab kan du tro kan du tro:-

Til stor begejstring for dem og de kunnne jo hurtigt synge med. Så snakkede vi om hvad ordsprog og hvad de to ordsprog/talemåder betød.

Så sang vi den igen og sluttede af med Vem kan segla- som jeg så også skal synge med dem imorgen og snakke med dem om deres lektier. Lektierne ( de fik før spisning ) var : gå hjem og snak med en forældre/jeres forældre om sverige - eller tænk mere over sverige. Og rap drengen bad jeg om at gå hjem og finde noget svensk hiphop- og de to drenge som jeg ved har skilte forældre sagde jeg kunne snakke med hinanden og snyde lidt på den måde ;)

Alt i alt totalt optur og hun gav mig god feedback bagefter og jeg sagde tak for at hun havde hold mig i ørene omkring tiden- for det har jeg slet ikke styr på endnu. Men altså - man kan planlægge nok så meget hvad man vil nå, men en klasse af elever er altså en anden slags bæst.
Til slut fik jeg dem stoppet fra at stikke af da jeg sagde " nu har i fri lige om lidt men HEY stop...jeg vil gerne have lov til at sige tak for at i er så søde at undervise" og så sagde lærerinden " og skal vi så ikke lige sige tak og klappe af monica" Så jeg er fløjet hjem :)

+ jeg fortsætter traphiklystrenden med at sprede vores ellers rimeligt voksentekstede musik til de helt unge - de elsker det shiat ;)

Ingen kommentarer: