torsdag den 20. januar 2011

praktik dag 11. Torsdag d 20/1 2011

Jeg begynder måske at tage noter om, hvad jeg laver, for at kunne skrive det ordentligt ned bagefter, for idag har været en lang lang dag, hvor jeg ikke er sikker på at jeg kan huske det hele.

Det er gået rigtig godt skal det lige startes med at sige. Men jeg er træt og frustrerert i privatlivet, så det har lagt et slør hen over nogen af oplevelserne i skolen.

Vi havde 4 timers dansk i træk fordi billedkunstlæreren var syg og min praktiklærer overtog den time. Det var med let gru i stemmen af en af drengene spurgte " skal vi have dig i FIRE timer?" men det gik godt. Vi startede ( så vidt jeg husker) med massage- hvor børnene masserede hinanden ( dreng/dreng og pige/pige) til noget dejlig tory amos agtig musik som tilsyneladende er en dansk sangerinde der er oppe i tiden. Læren demonstrerede på mig så jeg fik dobbelt ;) Derefter var der mindmaparbejde og færdiggørelse af det, samt at de udvalgte sig 2 fokuspunkter at skrive i deres ene logbog som de så også kan bringe op til skole-hjem samtaler og bruges med læren og forældrene.

Som sædvaneligt var der powerlæsning til dem der er hurtigt færdige.

Timen efter fremlagde to grupper deres fagopgaver og fik respons og jeg startede lige det forløb med at bringe de tre punkter om kropssprog jeg snakkede med dem om sidst på banen. De var gode til at huske det og det blev også brugt i responsen. Der var tre piger oppe og fremlægge sammen, og det var lidt en bonus ting at kunne sige " det var super godt, men prøv at tage et skridt frem allesammen" og hele klassen spontant sagde " meget bedre! " - så fik jeg illusterert min pointe i praksis.

Så havde vi svensk, hvilket er mig alene.

Jeg startede med at vi gik til den første side og snakkede om ting vi kunne huske og nu vidste om sverige - hvad er typisk svensk mad osv og huskede dem drillende på, at der var én ret de slet ikke spiste i sverige.

Derefter hørte vi den cd der hører til undervisningsmaterialet, hvor der er en højskoleagtig udgave af " Du gamla, Du fria" og snakkede lidt om, at det var nemmere at høre teksten men ikke lige så fedt som carolas udgave. Derefter fik jeg en af eleverne til at læse hvad vi skulle på næste side ( lyt til rim/remsen på cd og læg mærke til hvilke ord vi ikke kender) og jeg påpegede ordbogen bag i bogen. Så gjorde vi sådanset det samme forløb med to rimremser efter hinanden. Først lytte til det et par gange og snakke om hvad det betød og mindede om på dansk, og derefter snakke om hvad de mærkelige ord var og hvordan de udtaltes. Jeg skrev også x = ks ( efter vi var kommet frem til det og ä og ö op. Derefter spillede jeg remsen igen og så sagde de dem med afspilningen, og til slut sagde vi dem alene. Det gik der en fin time med med to rimremser.

Så afleverede læren cdafspilleren og jeg sad med dem til spisning. Der var lidt uro og jeg holdt lidt fat i dem, men sad stille og tænkte lidt oO( hun plejer at smalltalke med dem og det holder dem i ro- hvordan mon jeg gør den slags- jeg kender jo ikke deres skema eller ting som det) Så var der en af de smarte- men frække knægte ( han sidder på første række) der smed sit sølvpapir i skraldespanden fra sin plads - og som udgangspunkt ( og det reagerede hans sidepige også som da hun så jeg så det) var det ikke ok. Vi smider ikke rundt med ting. Jeg sagde " Det var godt duu ramte men du sætter et dårligt eksempel) og ganske rigtigt begyndte drengen bag ved ham at rulle sin sølvkugle. Min lidt tørre kommentar til den første knægt var " ja så ved vi jo godt hvem der skal samle den op hvis han rammer ved siden af" - men det gjorde han ikke. Jeg sagde noget ala " det var heldigt..det er 3 point" i en basketreferance...Og så dukkede der et samtaleemne op. Så jeg sagde " Vidste i at man spillede basketball på en helt anden måde i de første 80 år det fandtes" - så jeg snakkede om kurve uden huller og med 80 år's associationen bragte jeg også konservesdåsen kontra dåseåbneren på banen. Og så var hun tilbage og jeg havde small-talket dem igennem en rolig frokost.

Efter den store pause mødtes vi ovre i musik, hvor jeg lavede lidt rytmeøvelser og derefter " rulle på R øvelser" hvilket er fedt fordi det faktisk giver de tosprogede børn en fordel. prrrrata med hinanden osv. Så reperetrede vi teksen til vem kan segla og gik til klaveret og sang det. Igen ( med lidt hjælp fra læreren) fik jeg dem helt tæt på og så sang vi den en lille håndfuld gange - derefter sang vi Fejer og så sang vi den anden på dansk. Til slut satte vi os i en tæt cirkel og jeg kørte " hvordan er det gået idag på en skala fra 1 til 5" - jeg gav dagen 4.7 fordi jeg ikke havde været god nok til at sætte grænser nu hvor jeg er blevet hverdag for dem, her når vi er igang med 3 uge. Der var nogle 5 og nogle 4 komma det ene eller andet ( en af pigerne havde haft lidt mavepine før hun skulle fremlægge og vi kom sammen frem til at det var nervøsitet)

Og så var dagen slut med dem og tak og hurra.

En lille times pause med afstress og så praktiktime
denne gang var mine spørgsmål å nogen måder mere specifikke og mere overordnede. Hun gav mig god feedback på min undervisning, så dét vil nu være min målestok for, om det virker eller ej. Jeg synes stadigvæk det er svært at vurdere hvor meget eller lidt der er sucess.

Nu er børnene begyndt at vise deres anden side og det er interessant når man kommer under de umiddelbare indtryk. Stille pige er måske også lidt snob, kæk knægt er måske lidt arrogant/ekslusiv, hardcore dreng er hjernedød usikker osv.

Så hvem er de dygtige?
Hvornår kommer der krav til de emner de vælger?
Noget om hvad der var af pigefnidder den første uge?- nu jeg kan navnene syntes jeg det var relevant at få uddybet.

Og hvorfor hun prioriterer det sociale miljø så højt og bruger meget energi på det. Altså om hun ser et afkast på det- for jeg synes det er drøn godt, men hvis det ikke er cost benefit fornuftigt er det vigtigt at tage med. Hun ser så en klar styrkning af børnene og deres individualitet så hurra for at metoden jeg kan lide også virker.

Desuden spurgte jeg ind til hvordan hun håndterede en af klassens drenges fars død sidste år i forhold til vores arbejde med børn og sorg. Jeg fik også en kopi af skolens Sorgpolitik af skolelederen.

Det glæder jeg mig til at bruge tilbage på skolen. Jeg håber ikke det overhoved bliver relevant i min praktik.

Det har været en god dag, men jeg har ingen mavefornemmelse for, hvordan det går når jeg underviser endnu. Det er meget spændende men også super svært.

Ingen kommentarer: