tirsdag den 11. januar 2011

praktik dag 5 - tirsdag 1/11

Jeg har helt lyst til at give det her indlæg en overskrift:

Bloods, Black Cobras og mindmaps!

Så en hurtig dag på to timer med en masse ny info. I Dansk skulle eleverne have nye pladser ( de skifter tilsyneladende med mellemrum? ) og derefter lave mindmap.

Pladsfordelingen var dreng pige denne gang - de sad vidst overhoved ikke dreng pige i den gamle opsætning- og nogle af dem havde aktivt bedt om en sidekammerat. Andre blev placeret med positiv forklaring fra læreren omkring deres potentielle samarbejde eller hvad der ville være godt for dem. Den dreng jeg så fra to vidt forskellige sider ( slå og være cool og nysgerrig og musikinteresseret - ikke rapperen men en af rytmedrengene) blev placeret alene - klassen er 21 elever - og det virkede somom læreren tænkte det faktisk kunne være konstruktivt for hans koncentration. Han viste mig sine elastiske linialer i slutningen af timen ( sej opfindelse btw) og forklarede hvordan det var godt når man var rastløs i timerne...han er tydeligvis kvik men også rodet.

Og hun havde ham med ude for døren for at snakke og jeg fik lov til at deltage. Han havde også haft problemer i engelsk og oveni at ryge uden for døren i naturfag - det så jeg i onsdags - og at jeg også havde set ham slå i billedkunst så var det " det gule kort" . Læreren var rigtig tydelig i at sige " Det er ikke dig men dine handlinger jeg ikke kan lide" og han kunne ikke forklare hvorfor han gør som han gør. Han sagde det havde noget at gøre med hvem han var sammen med,- og jeg tror ikke nødvendigvis han prøvede at fralægge sig skylden, men at han har en svag fornemmelse af, at han spiller mere smart med nogle kammerater end med andre, og at det at lave ballade er hans spille smart metode,- anyways - jeg spurgte om jeg måtte bidrage da hun havde forklaret ham problemerne og jeg sagde " Det var virkeligt mærkeligt i sidste uge, for først delte vi musik sammen og jeg tænkte - han er dælme en sej knægt- men så to dage senere ser jeg dig slå- og det at slå er ikke ok." og læreren var glad for mit indput der i forhold til, at hun sagde " så ser vi ham med fire øjne for jeg kan sikkert blive lidt fokuseret på problemet" og det er jo så bare en af de 20+ grunde til at hun er så sej :)

Mindmap er et A3 papier hvor de skriver deres navn i midten ( næsten alle pigerne indrammer deres navn med en cirkel og næsten alle drengene har et eller andet med pile lavet som lyn !?! ) og så laver de en liste for 6 ting. Indtilvidere er det Kammerater og Fag. Så laver de en plus og minus side og skriver alle deres medklassedeltagere på. Plus er en tilfredsstillende relation, både plus og minus er som det lyder og minus kan være fordi man ikke snakker sammen, eller fordi de konflikter osv. Det er åbent og offentligt og der bliver understreget at det ikke handler om den anden men om relationen hvilket er en god forklaring til at de kan reflektere uden at såre hinanden for meget. Desuden er det med fokus på hvad der kunne forbedres - så det er ikke " jeg kan ikke lide ham" men " jeg ville godt kunne lide ham bedre" - ved ikke om det er ordentligt forklaret. Hmm...

Det giver utroligt meget information. En pige som virkede ret selvsikker og grounded havde 4 eller 5 på plussiden og resten på minus. Det giver mig som voksen et utroligt stærkt informeret udgangspunkt til at snakke med hende om hvordan hun har det i skolen. Mindmappet skal videreskrives med andre fag og så skriver jeg mere om det.
Det er også et instrument som eleverne tager med til forældresamtalerne så forældrene både kan se hvordan de ser sig selv i klassen og i forhold til deres egen evaluering af deres evner.
Jeg glæder mig til at se mere af det.

Så musik var aflyst og jeg tænkte at se hvordan vikaren så brugte sin time,- men der viste sig at have været en stor konflikt imellem to af "min " klasses elever så de skulle over og snakke med konfliktløseren/aflastningslæreren.
Den ene af de involverede var ham rapdrengen jeg føler mig connected til, og den anden var den racistiske dreng og på sin vis handlede konflikten om det.
Det var skønt at få lov til at sidde med til en konflikløsningssnak og meget wild.

Snakken gik på temperement og på at styre sig, og jeg tror hun er god til sit job skal jeg lige sige først, men til at starte med så tænkte jeg, at hun noglegange ignorerede hvad de sagde og snakkede hen over dem. Det handlede meget om den " hvide" drengs mangel på evne til at styre sit temperement. Han vil smadre og have hævn når han mister besindelsen. Han virker utroligt velsoigneret og som en rigtig dejlig lille villaknægt indtil han begynder at snakke om at blive vred. Han sidder helt stille og roligt og forstår ikke hvorfor hans klassekammerater kan andet end at grine hvis nogen begynder at slå på hinanden. Anyways...Hun siger han er blevet bedre til at styre sig og han siger han er lige dårlig til det, men at han bare bliver sendt over til hende mere sjældent. Først tænker jeg at hun ikke lytter, men i snakken med hende bagefter begynder jeg at tænke, at hun søger at positivt forstærke en ide i ham om at han er bedre end han tror.
Han snakker om hvordan han bliver virkelig vred når den anden dreng går " walla" med de ældre drenge og hvor smart han tror han er og hvor stor han spiller. Rapdrengen mener ikke han gør det overfor ham direkte men at han for nyligt har taget accenten til sig. Så siger hun at det er rapdrengens eget valg og han skal være bevidst om hvordan andre opfatter ham
og så får jeg lyst til at begynde at råbe " individ! Punk! Subkultur! Ret til at være anderledes og ikke bøje sig for konformiteten!" - jeg gør det ikke men jeg sidder og bliver lidt krænket over det.
Jeg får lov til at snakke lidt om at man ikke slår som voksen og den hvide dreng siger han forstår det,- rapdrengen spørger om man ikke må slå når man f.eks bliver overfaldet af tre andre drenge og efter en masse anekdotesnak tror jeg han fanger at det handler om at komme væk. Skubbe sig igennem eller hvad man nu kan for at komme væk.
Hun bliver ved med at understrege at de jo ikke er uvenner normalt og at de jo godt kan gå i klasse sammen og det virker på en eller anden måde faktisk ret godt.- det er også sandheden jo. Hun forklarer også dem begge at når nu den hvide dreng - som kommer fra en erklæret racistisk familie- har de holdninger han har, så er det jo aldrig på individer men på grupper. - det virker som en måde at få den hvide dreng til at spise endnu en skefuld tolerance.

Bagefter fik jeg lov til at snakke med hende da de rastløse drenge blev sendt over til spisning og der fik jeg liiige en masse baggrundshistorie. Skolen ligger i et hardcore område. Der hvor drengene bor er Bloods område og når hun påpeger for rapdrengen at han "tager en accent til sig" så er det faktisk hendes måde at gøre ham bevidst om, at han har evnen til at vælge og reflektere over hans valg - ikke for at beskytte ham imod racister, men i forhold til, at han hurtigt kan havne i bandemiliøer når man nu alligevel går rundt og leger at man er som dem. Dét var lige en øjenåbner. At hun også aktivt arbejder på at åbne den hvide dreng var tydeligt men for mig virkede hun meget mere sympatiserende overfor ham end rapdrengen, men da de var stukket afsted sagde hun " ja han sad der hélt kold ik" ...så det er lidt det der med at han tiltrak sig hendes opmærksomhed mest, fordi han er det største problem. Hvor rapdrengen har en tydeligere vej ud, så graver hun stadigvæk i den lille racist og søger at finde en måde hvor han kan begynde at se sig selv udefra.

Scary moment. Da hun snakkede om hvordan det at overvære vold kunne være ubehageligt for folk og hans øjenbryn erklærede ham fuldstændigt uforstående overfor det. Er det bare mig der tænker " han har set vold fra voksne?" tja...måske...

2 timer,- fuld action- jeg er glad og spændt på imorgen :)

Ingen kommentarer: