mandag den 17. januar 2011

Praktik dag 8 - Mandag d 17/1 2011

- Nogen der kan fortælle mig hvilken dato vi har idag...? ;)

Puha...fra klokken 08 til klokken 15.15 har min dag varet. Lige ovenpå en weekend og mit hoved summer med indtryk.

Idag har jeg haft 4 dansktimer ( 3 i træk med 1 frikvarter imellem og en efter en times pause) og en times pause og så praktiktime med min Lærer. Hoved summer og jeg er træt på den gode måde.

1 time = Staveord hvilket var spændende at se, registrering af deres læsning for ugen og individuel målsætning for den kommende uge og noget powerlæsning. Derefter en flydende overgang i arbejdet i slutningen af første time til anden med øvning af fagopgave/tryk af transperanter til fremlæggelse. Da de første der skulle fremlægge egentligt kan siges at være dem der også har haft nemmest ved arbejdet- og hun skulle med dem op og trykke dem, havde jeg halvdelen af klassen til at arbejde med deres fagopgavefremlæggelse og en enkelt ( hvis makker er på skiferie) til at powerlæse.

En af duo'erne er had/kærligheds-drengene der begge er kvikke og hærger hinanden samtidigt. Jeg endte simpelthen med at skille dem ad og sætte dem til at øve hver for sig, fordi de blev ved med at se, hvordan de kunne provokere hinanden med så små gestus som muligt. Da jeg første gang blev kaldt over til dem for at " mægle" var det omkring retten til at bruge en blyant til at sætte et S... Samtidigt kunne jeg mærke, hvor meget rap-drengen manglede en makker, da han ikke kunne samle sig om at lave noget når jeg ikke sad med ham. Der var perioder med nogenlunde konstruktivt arbejde i klasselokalet ( og en enkelt gruppe på gangen) men også med dråbe for dråbe eskalering af uro. Da jeg er en etableret autoritet i deres verden nu, krævede det mest bare at jeg kiggede i deres retning for at få ro, men jeg ville ønske at der var en måde at få dem alle sammen op på niveau med det forventede.

En af måderne jeg kan mærke at jeg er en rigtig voksen i deres verden nu, er også at de begynder at have forventninger til, at jeg kan gøre "lærerting" for dem. " Må jeg gå ud" " Må vi blive inde i frikvarteret" " må jeg spise noget" - som udgangspunkt er mit svar " det har jeg ikke så meget mulighed for at vurdere så brug default" - f.eks at de skal være udenfor i frikvarteret. Jeg vendte det med Læreren og hendes standpunkt er, at de hellere skal spise end gå sukkerkolde fordi de glemmer det - og det vil jeg så følge hendes eksempel med med hendes klasse. Jeg ved ikke om det virker med alle, men her er det hendes metode. Vi er enige om, at jeg holder mig til det etablerede ellers, og så er det hendes privilegie og ansvar, når hun giver særtilladelser til ting.

3 time var fremlæggelse og utroligt spændende. Ved hver fremlæggelse blev 3 børn gjort ansvarlige for at give feedback på et område og der blev igen understreget, at kritik ikke er personlig men på det man gør og skal lære.
Idag var det "om de var på og virkede klar", " indholdet" og " hvordan de virkede som gruppe i fremlæggelsen" og børnene gjorde endnu engang en meget fin og positiv præstation. Selvfølgelig var der forskel på niveauet og hvad der blev forventet, men de snakkede virkeligt pænt til hinanden og gav konstruktiv kritik.

Jeg synes egentligt ikke det er så vigtigt at gå i dybden med de enkelte børn her, fordi det mere er et biprodukt af, at min praktik involverer dem og ikke min evne til at psykoanalysere/observere dem individuelt der er vigtigt ligenu.

Til slut havde Læreren en snak med dem om, at de ikke opfører sig super godt i Engelsk og en peptalk om at de skulle kunne.

pause og virkelig virkelig sulten :)

Derefter havde vi besluttet at skubbe det svenske jeg skulle have lavet i sidste time og lade dem lave en fremlæggelse til. Men noget af timen ( og jeg kan ikke huske om det var starten eller midten fordi jeg er så træt) blev brugt på at snakke om og evaluere den engelsktime de havde haft. Og børnene gav den selv ca 2.5 sammenlagt- En af drengene var endda rigtig fin til at sige han var en af hovedgrundene og de var fine til at påpege hvor tingene var startet og snakke om hvad der var skidt.

I slutningen af timen lavede jeg et par kropssprogseksempler for dem omkring hvordan man kan se mere sikker ud og hvordan det ser ud når man fremlægger. Det virkede som en god slutning med en lille smule teknik de måske fanger. Jeg tænker en af dem ( der er god til kropssprog) kan demonstrere det senere på ugen hvis der er tid.

Pause igen

Og så praktiktime hvor jeg havde taget noter til de konflikter jeg havde haft med børnene og hun havde nogle startspørgsmål og vi snakkede om de smådramatiske ting der var sket på lærerværelset og jeg læste hendes kritik på de forskellige fagopgaver.

Hun bruger et meget positivt sprog og det tror jeg er meget rigtigt i forhold til det niveau de er på. Der var selvfølgelig lige så mange kinks/twists på hvad de skulle gøre bedre som der var opgaver.

Hun nævnte at hun skal fikse papirarbejdet til min skole og at jeg ikke skulle bekymre mig, sagde at det gik godt og gav mig et par metoder til på torsdag/fredag hvor jeg skal lave noget mere svensk med dem.

Rigtig god dag. Rigtig træt. Dejligt at opleve en dag i den rigtige længde og mærke at jeg stadigvæk kan rumme det.

Hun spurgte mig også, om jeg stadigvæk gerne vil være lærer...
Jeg er ikke skræmt væk - og jeg mener ikke jeg har den luxus, at jeg stadigvæk kan valte og vrage imellem uddannelser. Hvis jeg virkeligt kan finde ud af det her, så er det det jeg gør.

Ingen kommentarer: