fredag den 14. januar 2011

Praktik dag 7. Fredag d 14/1 2011

Gud er det allerede fredag?

To timer - kun dansk - mig halvdelen af tiden. Det er allerede andre ting jeg lægger mærke til nu jeg skal skrive min dags opsummering. Jeg har sikkert klappet mere end 3 gange for opmærksomhed og haft det til at virke, men nu er det et aktivt værktøj imellem mig og klassen og ikke noget der står highlighted. Læreren og jeg tjekkede lige op på dagens program og så viste det sig at der havde været " komme på kontoret" agtig problem imellem tre af klassens elever,- så allerede der skubbede planerne sig for dagens undervisning. Hun tog sig derfor af det efter at have instrueret eleverne i, hvad de skulle bruge timerne på og lod mig holde øje med klassen og søge at hjælpe dem med at øve deres fagopgavefremlæggelser imens hun tog de tre ud og snakkede "privat" som det bliver kaldt. Der er ting som tages i klassen og ting som tages privat og eleverne har også ret til at bede om at noget bliver taget privat.

Den tid gik med at lige lytte og snakke kort med de elever der har styr på det og på at motivere og arbejde med dem der ikke har så godt styr på det. Det bliver meget spændende at se dem fremlægge i næste uge.

Derefter var det Monica og Svensk tid. Jeg havde på forhånd besluttet at lave en energiser med dem for at skifte fokus fra gruppearbejdet og også for at bruge noget af det der ikke virkede så godt igår, til noget konstruktivt idag :) så vi lavede tramp tramp klap - og den energiser hvor jeg siger noget og de siger noget efter. Hvis jeg laver den med dem flere gange kan det ske at jeg lader nogen af dem lave lyde også, men det virkede super. - Selvfølgelig er det unfair at få gang i deres krop og så bede dem om at sætte sig ned, men det får noget blod til hjernen og de var totalt med mig efter den. Så var det genopfriskning og snak om hvad de havde tænkt om sverige. Det var fedt af en af dem nævnte Svensk pølseret, for så fik jeg mulighed for at forklare, at de i sverige har Dansk Sjömandsbiff som vi heller ikke kender i danmark ligesom svenskerne aldrig har lavet den famøse pølseret. Så havde jeg dem oppe ved tavlen og synge " vem kan segla" som et fint lille kor,- jeg ved ikke om det var nødvendigt at tage dem derop, men på den anden side så er det nemmere at få drengene ( som jeg blandede ind imellem pigerne igen) til at synge når de ikke sidder ved deres bord og fedter med deres ting.

Derefter snakkede vi om betydningen af sangen og fik muligheden for at tale om Billedsprog, moraler og Budskab. Læreren hoppede også ind der og satte det i sammenhæng med ting de har haft, hvilket var super for jeg var ikke helt sikker på at de vidste hvad billedsprog var :)

Så skulle hun printe ugesedler ud og jeg spillede den svenske nationalsang for dem igen med instruktioner om at " sidde stille og prøve at lytte med lukkede øjne" det var ikke helt optimalt fordi jeg ikke kunne finde mine højtalere først, men det lykkedes til sidst. Så snakkede vi om et af de lange svenske ord, og nogle af drengene opdagede ordbogen bagerst i bogen. Det gav jeg ros for ( kvikt er ikke dårligt :-) ) og har tænkt mig at henvise til det fund på mandag hvor den står på rim og remser på svensk.

Så plagede de om traphiklys og da jeg var løbet tør for materiale og ikke havde fornemmelsen at der var tid til at starte noget nyt op, så tog vi " elsk noget mer" - jeg ville ønske jeg havde haft Fejer, og jeg skal finde den til dem til næste uge. De var snakkende og lidt urolige og jeg sagde " jeg vil spille den for jer, hvis i er stille og sidder stille" - så gik jeg igang med at finde den og de begyndte at tysse på hinanden, - jeg kiggede op og sagde "det er ikke stille" så gjorde de det mindre men stadigvæk uroligt og så kiggede jeg op ( og brugte Dittes metode) og rakte hånden i vejret med to finge oppe og sagde " Det siger vi var 2 brugte...når den tre så gider jeg ikke" - uden hævet stemme eller noget. Og så var der stille...selvfølgelig nogle host som sikkert var kommunikation og helt sikkert noget skæren ansigt,- men det virkede så godt som man overhoved kan håbe med børn som har weekend lige om lidt i 5 klasse!. - Da nummeret var sat på sagde jeg så " Så må man bevæge sig og hygge igen" og det virkede som den rigtige timing. Og hun kom tilbage midt i det og jeg snakkede lige lidt bagefter og derefter kørte hun bilen hjem.

Information om på mandag ( hun fortæller dem altid hvad der kommer til at ske næste gang de ses / ugen der kommer. Måske jeg vil prøve at gøre det med min del af undervisningen også hvis jeg har godt nok styr på forløbet)

Uddeling af ugesedler som de giver forældrene for at vise hvad der er blevet undervist i i dansk i løbet af ugen.

Og evaluering og snak. Denne gang var det om hvordan de opførte sig uroligt når der var vikarer og klassen deltog aktivt i at snakke om problemet. Vikar bliver skrevet op som punkt på personlige mål på mindmappet vi skal arbejde videre med på tirsdag.

Derefter " hvordan har din dag været" hvilket var meget meget fint igen men også totalt sårbart som lærer at høre..- en af dem kunne jo have sagt " 1 - for jeg hader Monica" og så må man tage den og tage den til sig. Det skete ikke men det er dælme et hardcore og fair værktøj fordi det også er evaluering af underviseren. Meget tillid og ærlighed i den klasse! og som hun siger - det kan man jo ikke med alle,- men jeg kan nu se, at jeg som klasselærer potentielt kan skabe så trygt et miljø.

En af drengene stod for uddeling af klistermærkerne for lavede lektier og så sagde vi tak for ugen. Jeg byder ind i samtalerne med eleverne og føler mig tryg i at sige min mening.

Oh! Og ét læretrick jeg har luret og brugte idag var " Er der så nogen af jer der kan fortælle mig hvilken side vi læste igår?" " Side 46" " Så slår vi allesammen op på side 46" hihi...jeg behøver aldrig huske sidenumre igen :-p

Ugen er fløjet og næste uge bliver en rigtig 5 ugers skoleuge,- det bliver godt og måske hårdt kun at have en kort weekend fri og så igang, men jeg glæder mig til at finde ud af hvordan man gør dét og hvordan det føles.

- glemte lige at skrive yndlingskomplimenterne " hvornår er du færdig? Skal du så ikke undervise her?" " Går du i skole? Jeg synes allerede du underviser som en rigtig lærer" <3

Ingen kommentarer: